Napęd do bramy garażowej. Poznaj błędy popełniane przy montażu i użytkowaniu
Automatyczna brama garażowa to rozwiązanie na miarę naszych czasów, które idealnie wpisuje się w styl życia użytkownika. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie prawidłowo zamontowana. Poznaj najczęściej popełniane błędy zarówno przy montażu napędu do bramy garażowej, jak i użytkowaniu samej konstrukcji. Wystrzeganie się ich to nie tylko sposób na bezawaryjną pracę, ale i dbałość o czas oraz nerwy.
Niezależnie od tego, na jaki rodzaj bramy garażowej się zdecydowałeś – uchylna, rolowana, segmentowa, rozwierna – i jaką podjąłeś decyzję w zakresie montażu – samodzielnie czy przy wsparciu profesjonalistów – są takie kwestie, którym należy poświęcić szczególną uwagę, by efekt spełnił Twoje oczekiwania, gwarantując komfort użytkowania. Zachęcamy do zanurzenia się w lekturze.
Zbytni pośpiech
Choć mawiają, że pośpiech jest złym doradcą, wiele osób lekceważy tę kwestię. W końcu, jeśli można coś przyspieszyć, to dlaczego z tego nie skorzystać? Niestety montowanie drzwi garażowych jeszcze przed ukończeniem prac wykończeniowych, czyli przed tynkowaniem ścian bocznych, kładzeniem posadzki wewnątrz garażu, a także wykonaniem elewacji zewnętrznej nie jest dobrym pomysłem. Powstające podczas tego typu prac pyły i inne zanieczyszczenia mogą mieć wpływ na działanie napędu do bramy garażowej, skutkując awaryjną pracą i brakiem płynności podczas otwierania i zamykania drzwi. Jeśli chcesz uniknąć potencjalnych problemów, zadbaj o właściwą kolejność wykonywania prac.
Skoro jesteśmy już przy kwestiach montażowych, to należy upewnić się, że stworzony przez fachowców otwór garażowy pasuje do rodzaju wybranej bramy i możliwości napędu do bramy garażowej. Zbyt duży wylot będzie równoznaczny ze stratami cieplnymi. To również ryzyko przedostawania się wody opadowej do garażu. Luzy po bokach lub u góry bramy to gotowy przepis na problemy z funkcjonowaniem konstrukcji. Z kolei zbyt mały, czyli zbyt wąski lub nierówny, otwór może doprowadzić do nieprawidłowej pracy siłowników i tym samym zacinania się całego mechanizmu. Powstające naprężenia to prosta i krótka droga do awarii. Kolejny problem wynikający z niewłaściwego dopasowania otworu to brak możliwości ręcznego otworzenia bramy garażowej w sytuacji, gdy masz do czynienia z brakiem prądu.
Nie ten napęd, nie ta brama
Na rynku istnieją nie tylko różne rodzaje bram garażowych, ale i różne rodzaje napędów. Jeśli nie dopasujesz napędu do typu bramy, czyli np. zainstalujesz w bramie skrzydłowej napęd do bramy segmentowej, konstrukcja nie będzie działać prawidłowo, a nadmiernie obciążony mechanizm z czasem doprowadzi do awarii lub nawet całkowitego zniszczenia drzwi garażowych. Zanim dojdzie do wyżej opisanych sytuacji, brama nie będzie otwierać i zamykać się tak płynnie, jak tego oczekujesz, a Ty będziesz tracić cenne sekundy i spokój psychiczny. Aby uniknąć tych wszystkich problemów, warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże wybrać napęd dostosowany do wymiarów i wagi drzwi garażowych oraz częstotliwości użytkowania, o odpowiedniej mocy, właściwym napięciu elektrycznym i funkcjach, które sprawią, że użytkowanie bramy wieńczącej Twój garaż będzie nie tylko dziecinnie łatwe, ale i w pełni bezpieczne.
Źle zamontowane prowadnice
Niepozornie wyglądające prowadnice to element konstrukcyjny o ogromnym znaczeniu. To właśnie w prowadnicy umieszczone są rolki, po których brama przesuwa się podczas otwierania lub zamykania. Montuje się je w różnych miejscach (ściana frontowa, ściany sąsiadujące ze sobą, sufit, boczne ościeże otworu bramowego) w zależności od rodzaju bramy. Właściwie zamontowane sprawiają, że zarówno sama brama, jak i napęd do bramy garażowej pracują bez zarzutu. Jeśli z jakiegoś powodu dojdzie do sytuacji, w której prowadnice nie będą odpowiednio wypoziomowane, może to wpłynąć negatywnie na pracę napędu w przyszłości lub też doprowadzić do tragedii. Poruszająca się po podwieszonych pod sufitem prowadnicach brama segmentowa może wypaść z konstrukcji i wylądować na podjeździe lub głowie znajdującego się w pobliżu użytkownika. Pod żadnym pozorem nie można zaniedbywać tej kwestii. Błąd na tym etapie montażu po prostu kosztuje zbyt dużo.
Niedocenianie wagi konserwacji
Kupując napęd elektryczny u znanego producenta, bardzo często wierzymy, że zwalnia on nas z konieczności interesowania się jego stanem w bliższej lub dalszej przyszłości. Pomijanie kwestii konserwacji napędu do bramy garażowej to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Mimo że mechanizmy są przystosowane do tego, by poradzić sobie w ekstremalnych warunkach (gdzie występują duże różnice temperatur), warstwa lodu, śnieg czy po prostu różnego rodzaju zanieczyszczenia – od kurzu na liściach skończywszy – mogą zakłócić pracę mechanizmu przeciążeniowego i fotokomórki. Drzwi, które na czas nie cofną się w sytuacji napotkania przeszkody to ryzyko uszkodzenia pojazdu lub zagrożenie dla zdrowia i życia osoby, które znajdzie się w świetle bramy. Regularne przeglądy bramy i konserwacja napędu, czyli zabezpieczanie go zarówno przed wilgocią, jak i zanieczyszczeniami to sposób na bezproblemową pracę przez długie lata.
Brak awaryjnego systemu otwierania
Często popełnianym błędem jest lekceważenie kwestii awaryjnego otwierania bramy. Bez systemu, który umożliwia otwarcie bramy w sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia napędu lub też występują problemy z zasilaniem, właściciel garażu może mieć problem zarówno z dostaniem się do środka, jak i opuszczeniem tego miejsca, jeśli do awarii doszło w momencie przebywania w garażu. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy pomyśleć o tej kwestii na etapie montażu. Rozwiązaniem jest zarówno zestaw zasilania awaryjnego, jak i cięgło zainstalowane obok szyny prowadzącej.
Instalacja napędu bez odpowiednich zabezpieczeń
Decydując się na bramę garażową z napędem, nie można pomijać tak kluczowych elementów zabezpieczających, jak czujniki przeszkód. Ich brak może doprowadzić zarówno do uszkodzenia mienia, jak i tragicznego w konsekwencjach wypadku.
Niewłaściwie ustawiony wyłącznik krańcowy
Wyłącznik krańcowy sygnalizuje otwieraczowi drzwi garażowych osiągnięcie limitu ruchu drzwi garażowych w jednym lub drugim kierunku. Jego nieprawidłowe ustawienie może spowodować, że brama zatrzyma się w złym miejscu.
Napędy do bram garażowych od firmy Beninca
Dostępne w naszej ofercie napędy do bram garażowych można łatwo dopasować do swoich potrzeb. Posiadamy modele z różną siłą uciągu, rodzajem napędu i przewidywaną intensywnością codziennej pracy. Mają one liczne dodatkowe funkcje wpływające na komfort użytkowania. Oferujemy najmocniejsze na rynku siłowniki klasy premium do bram garażowych o nazwie JIM, wyposażone w 2 systemy bezpieczeństwa (enkoder, amperometryczny system wykrywania przeszkód), idealne do bram rezydencyjnych/wielostanowiskowych, a także całą gamę napędów do bram garażowych przemysłowych.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: