Napęd do bramy – najczęstsze błędy popełniane przy montażu i użytkowaniu
Automatyzacja bramy wjazdowej to znaczna poprawa komfortu życia. Mógł się przekonać o tym każdy użytkownik, który w czasie ulewnego deszczu, lub w mroźny dzień nie musiał opuszczać samochodu, po to, by otworzyć bramę wjazdową. Napęd do bramy zwiększa także bezpieczeństwo użytkowania bramy – systemy utrudniające otwarcie przez niepowołane osoby, czy czujniki, które zatrzymają poruszającą się bramę w momencie, gdy jakiś obiekt znajdzie się na torze ruchu bramy, to tylko niektóre z rozwiązań, które sprawiają, że możemy czuć się bezpieczniej we własnym domu. Żeby korzystać z licznych zalet automatyki do bramy wjazdowej, konieczny jest jeden warunek – musi ona sprawnie działać. Choć warunek ten nie wydaje się trudny do zrealizowania, to czasem użytkownicy miewają z tym pewne kłopoty. Niestety zdarza się, że napędy do bramy wjazdowej ulegają awarii. Z doświadczenia wiemy jednak, że przyczyną awarii są błędy popełniane na etapie montażu napędu do bramy, a także jego nieprawidłowe użytkowanie.
Złe dopasowanie automatyki do wagi bramy
Nie bez powodu producenci podają wagę bramy i nie bez powodu siłowniki do bram mają określony zakres wagi bramy. Wybierając napęd do bramy należy obligatoryjnie przestrzegać zaleceń producentów. Nie zawsze liczy się tylko waga bramy – kupując siłownik do bramy przesuwnej należy także wziąć pod uwagę opory toczenia. Co stanie się w momencie, gdy zamontujemy napęd do bramy cięższej niż jest to określone w specyfikacji? Gdy siłownik elektryczny będzie musiał poradzić sobie ze zbyt dużym ciężarem, wówczas może dojść do uszkodzenia, a nawet spalenia silnika napędu. Warto wiedzieć, że tego typu awarie najczęściej nie są uwzględniane, więc taki błąd może wiele użytkownika kosztować. Wybierając napęd do bramy warto skonsultować się z doradcą, który pomoże dobrać najlepsze urządzenie.
Montaż automatyki do nieprawidłowo działającej bramy
Wielu Klientów decyduje się na zakup napędu do bramy, która już od dawna jest użytkowana. Oczywiście, jeżeli znamy wagę bramy, to nie ma przeciwwskazań do montażu automatyki do używanej już bramy, jednak musi spełniać ona jeden warunek – musi płynnie działać. Zanim zdecydujemy się na montaż napędu do bramy, należy dokładnie sprawdzić działanie wrót podczas otwierania manualnego. Brama powinna poruszać się lekko, bez żadnego zacinania się czy przyhamowywania. Pamiętaj, że jeżeli podczas manualnej obsługi bramy występują pewne problemy, to montaż automatyki ich nie zlikwiduje. Takie zaburzenia w płynnym działaniu mogą prowadzić do trwałego uszkodzenia napędu bramy i jego awarii.
Jeżeli nie masz pewności, czy Twoja brama nadaje się do montażu automatyki? Skontaktuj się z profesjonalnym doradcą, który udzieli wszelkich informacji.
Nieprawidłowa konserwacja mechanizmu bramy wjazdowej
Napędy do bram, podobnie jak inne sprzęty mechaniczne, wymagają systematycznych przeglądów i odpowiedniej konserwacji. Niektóre prace związane z konserwacją napędu do bramy powinny być wykonane przez profesjonalny serwis. W ramach przeglądów sezonowych fachowiec wymieni w razie potrzeby elementy, które uległy eksploatacji, co z pewnością zminimalizuje ryzyko awarii napędu.
O konserwację bramy użytkownik powinien zadbać także osobiście. Należy na bieżąco usuwać zanieczyszczenia z mechanizmu bramy, które mogą utrudniać płynną pracę bramy. Dlatego też trzeba systematycznie oczyszczać okolice napędu, zawiasów, a także szyny jezdnej z zalegających tam liści, śmieci, drobnych gałęzi, czy śniegu. Jeżeli pojawiły się zakłócenia w płynności działania bramy, warto przyjrzeć się zawiasom. Czasem wymagają one zastosowania odpowiedniego smaru. Pod żadnym pozorem do konserwacji bramy przesuwnej nie stosujemy towotu! Ten smar odznacza się niezwykłą lepkością, co może powodować klejenie się do listwy zębatej oraz kół zębatych piasku, zabrudzeń, a nawet drobnych kamieni. Towot utrudnia pracę napędu bramy przesuwnej, co zwiększa ryzyko usterek.
Awaryjne otwieranie bramy – jak wykonać je prawidłowo?
Czasem jesteśmy zmuszeni do skorzystania z awaryjnego otwierania bramy (np. w przypadku przerwy w dostawie prądu). Otwierając bramę w trybie awaryjnym musimy pamiętać, aby wykonać to w prawidłowy sposób, w przeciwnym razie możemy uszkodzić siłownik. Przed otwarciem awaryjnym należy wysprzęglić napęd, czyli odłączyć go od bramy. Następnie z wyczuciem otwieramy bramę manualnie. Należy unikać gwałtownego pchnięcia bramy z użyciem siły, ponieważ może to uszkodzić siłownik.
Nie należy używać bramy do odśnieżania!
Tor ruchu bramy powinien być oczyszczony i nie powinny znajdować się na nim żadne elementy, które mogą zakłócić pracę bramy. Niestety nie zawsze użytkownicy stosują się do tego zalecenia. Szczególnie zimą, posiadacze bram skrzydłowych ulegają pokusie wykorzystania bramy wjazdowej, jako pługu… Skutki takiego użytkowania bramy mogą być tragiczne dla napędu – najczęściej awarią napędu lub urwaniem zawiasów.