Do czego służy enkoder w napędzie do bramy?
Jednym z powodów, dla których decydujemy się na zakup bramy z napędem, jest precyzja idąca w parze z niezawodnością. Każdemu bez wyjątku zależy na tym, by konstrukcja otwierała się szybko i sprawnie, nie wprowadzając, choćby sekundowych przestojów w codziennej aktywności, a ponadto zapewniała całkowite bezpieczeństwo użytkowania. Jest to możliwe dzięki nowoczesnej technologii, a ściślej rzecz ujmując, użyciu enkodera. Dowiedz się, czym dokładnie jest to urządzenie i jaki ma wpływ na napęd bramowy.
Czym jest enkoder?
Enkoder to urządzenie, składające się z układu optycznego wyposażonego w nadajnik i odbiornik, które mierzy obroty lub ruch mechaniczny, a następnie przekształca je w sygnał elektryczny. Nieco prościej rzecz ujmując, jest to urządzenie czujnikowe zapewniające sprzężenie zwrotne. Jeśli chodzi o automatykę bramową, enkoder używany jest do monitowania położenia, prędkości lub kierunku elementu bram przesuwnych i skrzydłowych (informuje sterownik, gdzie znajduje się brama i z jaką prędkością się porusza), co przekłada się na precyzję działania – otwierania i zamykania – a także sterowania. Nie można nie wspomnieć o tym, że to na enkoderach spoczywa bezpieczeństwo użytkowników, gdyż to właśnie te urządzenia są odpowiedzialne za wykrywanie przeszkód znajdujących się na drodze skrzydła bramy.
Choć na rynku istnieją różne rodzaje enkoderów, napędy do bram najczęściej wyposażone są w enkodery inkrementralne lub absolutne. Oba urządzenia mają identyczne zastosowanie, które sprowadza się do przeprowadzenia skrzydła bramy w taki sposób, by zatrzymało się dokładnie w tym miejscu, które zostało ustawione podczas programowania, a różnią się tym, że pierwszy typ nie zapamiętuje położenia bramy po wyłączeniu zasilania, a więc system wraca do pozycji początkowej lub wykonuje kalibrację po każdym uruchomieniu (wartość położenia naliczana jest od zera, tj. miejsca, w którym nastąpiło zatrzymanie), a drugi zachowuje w pamięci stosowne dane (sygnał wyjściowy generowany jest w postaci analogowej i cyfrowej <ścieżka inkrementalna na tarczy enkodera> – unikatowy kod dla każdej pozycji).
Enkoder w napędzie do bram wjazdowych – jak to działa?
Wiesz już, że to właśnie za sprawą specjalistycznego komponentu, jakim jest enkoder, Twoja brama wjazdowa działa niczym dobrze naoliwiona maszyna, a Ty nie obawiasz się, że może dojść do nieszczęśliwego wypadku. Czas dowiedzieć się, jak to wszystko działa.
- Po zmierzeniu pozycji bramy enkoder wysyła sygnał do sterownika napędu.
- Na podstawie otrzymanych informacji (sygnałów z enkodera) sterownik przystępuje do pracy, czyli np. reguluje prędkość silnika napędu, by brama nie otworzyła/zamknęła się zbyt szybko/wolno.
- Dzięki enkoderowi sterownik wie, czy brama osiągnęła już właściwą pozycję, która umożliwia użytkownikowi wjazd na teren posesji lub też jej opuszczenie, a ponadto jest bezpieczna dla konstrukcji bramowej oraz samego mechanizmu.
- Jeśli z jakiegoś powodu ruch bramy odbiega od normy (przyspiesza, zwalnia), enkoder powiadamia sterownik, by mógł on odpowiednio i w porę zareagować, czyli zatrzymać napęd bramy.
Napędy z enkoderem w ofercie firmy Beninca
Enkoder to bez wątpienia rozwiązanie wielu zalet. Poznaj polecane nie tylko przez nas, ale i przez użytkowników napędy z wbudowanym enkoderem, by cieszyć się niezawodnością działania bramy wjazdowej i bezpieczeństwem wpisanym w to rozwiązanie.
- BULL424SW/BULL424SW.S– napęd do bram przesuwnych do 400 kg – siłownik do użytku intensywnego z wbudowaną centralą, zasilacz impulsowy, enkoder.
- BULL624SE – energooszczędny napęd do bram przesuwnych do 600 kg – siłownik do użytku intensywnego z wbudowaną centralą i enkoderem, programowanie i sterowanie za pomocą pro. UP (programator i moduł Wi-Fi w jednym).
- BULL1024SE – energooszczędny napęd do bram przesuwnych do 1000 kg – siłownik do użytku intensywnego z wbudowaną centralą i enkoderem, czujnik amperometryczny wykrywający przeszkody, możliwość integracji z systemem KNX.
- BULL1524/BULL1524.S– energooszczędny napęd do bram przesuwnych do 2000 kg – nienawrotny siłownik elektromechaniczny wyposażony w enkoder, system odblokowania w całości wykonany z metalu, czujnik amperometryczny wykrywający przeszkody, możliwość zasilania awaryjnego.
- BISON 45 OTI – napęd do bram przesuwnych do 4500 kg – siłownik elektromechaniczny 400Vac, wentylowany, czujnik bezpieczeństwa, odłączający zasilanie w momencie odblokowania, centrala z wbudowanym odbiornikiem i magnetycznym enkoderem.
- 350NVE – podziemny napęd do bram skrzydłowych – siłownik elektromechaniczny nienawrotny na napięcie 230Vac, wersja z enkoderem.
Inne zabezpieczenia przed przeszkodami stosowane w bramach z napędem
Mimo że enkoder to niezawodny strażnik Twojego bezpieczeństwa, nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z innych zabezpieczeń przed przeszkodami stosowanymi w automatyce bramowej. Mają one różną skuteczność, a ich wybór często podyktowany jest takimi czynnikami jak rodzaj konstrukcji, ukształtowanie terenu czy osobiste preferencje.
- Fotokomórka – wykrywa przeszkody za pomocą wiązki światła podczerwonego. Jeśli nie trafi ona z nadajnika do odbiornika, będzie to oznaczać, że brama natrafiła na przeszkodę.
- Listwa krawędziowa – jak sama nazwa wskazuje, jest ona montowana na krawędzi bramy. Gdy przeszkoda dotknie gumowej osłony listwy, rozłączą się styki przełącznika NC, co spowoduje odpowiednią reakcję automatyki – zatrzymanie napędu lub zmianę kierunku jego pracy.
- System przeciążeniowy – ten rodzaj zabezpieczenia uaktywnia się, gdy dojdzie do fizycznego kontaktu bramy z przeszkodą. Opór, z jakim spotka się konstrukcja bramowa, spowoduje gwałtowny wzrost prądu. Po wykryciu takiego zjawiska system wyłączy silnik.
- Czujniki radarowe – nie tylko wykrywają detekcję ruchu w polu działania radaru, ale i mogą rozpoznać dane obiekty.
- Pętla indukcyjna – urządzenie usprawnia wjeżdżanie i wyjeżdżanie z terenu zabezpieczonego bramą lub szlabanem, gwarantując natychmiastowe zamknięcie bramy po zjechaniu pojazdu z czujników.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: