fbpx

Wpływ pogody na bramę wjazdową z napędem

O ile wiosenno-letnią porą właściciele bram wjazdowych z napędem elektrycznych cieszą się komfortem i bezpieczeństwem wpisanym w to rozwiązanie, o tyle w czasie jesieni i zimy działanie czynników atmosferycznych sprawia, że pojawia się pytanie o wydajność i trwałość napędu. Dowiedz się, jakie czynniki pogodowe mogą mieć wpływ na działanie bramy wjazdowej i jak minimalizować mogące pojawić się problemy z jej otwieraniem i zamykaniem.

Czynniki atmosferyczne mogące mieć wpływ na działanie bramy z napędem elektrycznym

Deszcz i wilgoć

Delikatnym elementom elektronicznym, takim jak czujniki czy panel sterowania, wyjątkowo nie drodze z deszczem i wilgocią. Nie brakuje opinii, że to najwięksi wrogowie każdego napędu bramowego, którzy – jeśli przedrą się do systemu elektrycznego – narobią wiele szkód, prowadzących do kosztownych napraw. Wystarczy wspomnieć o zwarciu w okablowaniu czy uszkodzeniu płyty sterującej. Gdy woda dostanie się do przekładni napędu, a kolejne dni przyniosą drastyczną zmianę pogody z ujemnymi temperaturami w ciągu nocy lub też przez całą dobę, możemy mieć do czynienia z zamarzniętymi zębatkami, które uniemożliwiają otwarcie bramy. Deszcz i wilgoć mogą powodować korozję i rdzę wszystkich elementów mechanicznych zarówno napędu, jak i samej konstrukcji bramowej.

Zbyt wysokie temperatury

Brama wjazdowa z napędem elektrycznym nie lubi skrajności. Oznacza to, że podczas naprawdę upalnych dni, gdy słońce pali niemiłosiernie, możemy – choć oczywiście nie musimy – mieć do czynienia z przegraniem silnika napędu bramy, czego efektem może być zwiększone ryzyko dosyć poważnej awarii. Gdy ostre słońce będzie padać bezpośrednio na czujnik fotokomórki, zakłóci jego prawidłowe działanie.

Śnieg i lód

Choć napędy do bram wjazdowych są przystosowane do pracy w niskich temperaturach, typowo zimowa aura z opadami śniegu i lodem może stanowić dla nich wyzwanie. Opady zalegające na szynie jezdnej czy też w miejscu, na które nachodzi przeciwwaga podczas otwierania skrzydła, mogą mocno utrudniać ruch bramy. Oblodzona lista zębata bramy przesuwnej i napędzające ją koło zębate siłownika to przepis na niedziałającą bramę. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku przymarznięcia kółek do profilu jezdnego bramy przesuwnej z szyną na gruncie. Mniejsze lub większe zaspy na podjeździe mogą zostać uznane przez siłownik obsługujący skrzydła bramy za przeszkodę, co może uniemożliwić otwarcie konstrukcji. Gromadzący się na gąsienicach śnieg przyczynia się do bardziej intensywnej niż zwykle pracy silnika układu, zwiększając ryzyko jego przegrzania i wystąpienia potencjalnej awarii.

Silny wiatr i burze

O ile samemu napędowi elektrycznemu silny wiatr żadnej krzywdy nie wyrządzi, o tyle może mieć wpływ na uszkodzenie takich elementów jak zawiasy czy słupki. Z kolei burza, a ściślej rzecz ujmując uderzenie pioruna, może doprowadzić do skoków napięcia i uszkodzenia zarówno płyty sterującej, jak i innych elementów elektronicznych znajdujących się wewnątrz.

Jak chronić napęd do bramy przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi?

Jakość napędu i sposób instalacji

Chcąc mieć pewność, że brama wjazdowa będzie działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem, oferując użytkownikom komfort i bezpieczeństwo, trzeba zadbać o to, by napęd elektryczny był wysokiej jakości i pochodził ze sprawdzonego źródła. Ważną kwestią jest sprawdzenie zakresu temperatur, w jakich może pracować siłownik.  Idealnym przykładem napędu, który poradzi sobie nawet z agresywnymi warunkami pogodowymi i piaszczystym środowiskiem, jest napęd klasy premium z serii TOM  do bram skrzydłowych, wyprodukowany przez firmę Beninca. Inne warte uwagi urządzenia to wyposażone w dwa systemy bezpieczeństwa – enkoder i przeciążenie amperometryczne – napędy do bram z serii TURBO. W przypadku użytku intensywnego warto zainwestować w BULL624SE/BULL1024SE – siłownik 24Vdc z wbudowaną centralą i enkoderem idealny do bram przesuwnych. Nie bez znaczenia jest kwestia samego montażu. Powinien być wykonany przez doświadczonego instalatora o potwierdzonej renomie.

Regularna konserwacja

Regularna, odpowiednio przeprowadzona w zależności od rodzaju konstrukcji bramowej, konserwacja to klucz do długowieczności (jak na tego typu urządzenia) napędu i bezawaryjnego działania bramy w każdych warunkach atmosferycznych. Zaleca się przeprowadzanie konserwacji napędów elektrycznych co sześć miesięcy (w zależności od użytkowania i warunków pogodowych, system może wymagać częstszej konserwacji), a samej konstrukcji bramowej i elementów mechanicznych minimum raz w roku.  Co istotne, konserwację napędu trzeba powierzyć odpowiedniej firmie serwisowej. Samodzielne próby zabezpieczenia czy też sprawdzania działania elementów elektrycznych mogą skutkować utratą gwarancji.

Istotną kwestią jest sprawdzenie, czy fotokomórki nie zostały przysłonięte śniegiem, który blokuje działanie urządzenia i tym samym ruch skrzydła bramy, a także czy lampa ostrzegawcza nie została otulona czapą śniegu.  W przypadku bramy przesuwnej należy zwrócić szczególną uwagę na szynę jezdną, dbając o to, by nie była narażona na zanieczyszczenia (liście, piasek itp.), zalegający śnieg i oblodzenia, zabezpieczając ruchome części smarem maszynowym. Właściciele bramy uchylnej z napędem powinni zadbać o zawiasy, na których osadzone są skrzydła. Aby konstrukcja działała bez zarzutu, wymienione elementy należy pokryć gęstym, wodoodpornym smarem.

Zachęcamy również do zapoznania się z artykułem:

https://beninca.pl/naped-do-bramy-garazowej-czym-sie-kierowac-przy-wyborze/